woensdag 3 juni 2015

Reis langs de Loire 01/06/2015 tot 09/06/2015

Maandag 01/06

Vandaag moesten we vroeg uit de veren want we worden rond half negen in de garage verwacht om het roulement te vervangen. Na afgifte van de nodige documenten en sleutel krijgen we te horen dat de herstelling +/- 3 uur zou duren en gaan we wat wandelen in wat een industrie zone blijkt te zijn met allemaal grote winkels zoal brico en andere toestanden.
We vinden in verschillende zaken wat kleinigheden die we al een tijd van plan waren om te kopen en de 3 uur zijn zo voorbij. Rond half twaalf zijn we terug bij de garage en staat de camper al klaar op de parking. We hadden gisteren al de coördinaten gekregen van de camperplek te Avoine waar Gert en Anny staan dus rijden we daar naar toe. Bij aankomst zijn Gert en Anny niet aanwezig, maar het duurt niet lang of ze komen eraan gefietst. Na samen koffie te hebben gedronken blijken we maar een 8 km van het stadje Chinon te zitten en dus nemen Marleen en ik de fiets om dat te bezoeken. Ook hier is terug een groot kasteel
en vanop een pleintje kan men via een lift en zelfs de fiets mee mag rechtstreeks naar de voet van het kasteel. Eenmaal boven heb je opnieuw een uitzicht over het stadje maar vooral over de daken. Het is maandag en het stadje lijkt wel uitgestorven op een paar toeristen na is het hier zo dood als een platgeknepen luis. Negentig procent van de winkels en cafés zijn dicht

en we moeten zoeken om op een terrasje iets te kunnen drinken anderhalf uur later zit ons bezoek er dan ook op en fietsen we terug naar de camper. Na het avond eten gaan we door stekende muggen geplaagd binnen en kijken tv.

Dinsdag 02/06

Het schijnt vandaag weer een mooie dag te worden al is het nu net omgekeerd als de laatste tijd het ziet er nu grijs uit bij het ontwaken maar de zon doet de wolken al snel verdwijnen, we maken de transfer naar een volgende camperplek gelegen in Villandry een 30 km verderop.
Na de middag maken we een wandeling maar hier is het onmogelijk een totaal beeld te krijgen van het kasteel dat vooral bekend zou zijn door zijn tuin.

We wandelen dan maar verder en komen een eindje verder opnieuw bij de rivier uit. Daar is terug een wandel en fietspad en zo lopen we terug naar de camper. Voor de rest word het een zeer kalme en rustige middag en avond.

Woensdag 03/06

Deze morgen ziet het er maar wat grijs uit ondanks de voorspellingen die gans de week warm en zonnig weer geven. Na de middag nemen we het risico en fietsen naar het dorp Rivage-Ussé een 20 km verderop om het enorme kasteel dat daar is te bewonderen.
We fietsen terug op een fietspad van Loirre à Velo en rijden net langs de rivier zelf. De weg is volledig vlak en een goed uurtje later komen we aan bij het kasteel dat echt gigantisch is. Bij het tegenoverliggend terras drinken we een koffie en na een kleine rond wandeling fietsen we terug om onderweg te stoppen bij nog een ander kasteel
dat we onderweg gezien hebben.Halverwege neem ik nog een paar foto's van een paar beroepsmodellen die ongevraagd en gratis voor de cameralens verschijnen,

blijkbaar is voor hen alle reclame goed zelfs als het via deze blog gaat. Hiervoor moeten we de Loire oversteken en we doen dat via een mooie brug.
Hier is het dorp wat levendiger en zijn er een winkels die open zijn, het kasteel

zelf staat in de steigers voor herstelling, volgens mij hebben ze in Frankrijk een gigantisch pak geld gekregen van Europa om monumenten te herstellen, praktisch iedere grote kerk en kasteel staat hier in de steigers en hier aan de Loire staat er een en ander.
Een dik uur later hebben we het gezien en vangen we de tocht richting camper aan die op een half uurtje rijden ligt. Al bij al hebben we vandaag 49 km gefietst op quasi vlakke  wegen, dat was alweer een tijd geleden was het niet van de Loire we zouden denken dat we in de Limburg aan het fietsen waren. De rest van de avond word op de gebruikelijke manier doorgebracht.

Donderdag 04/06

Twee maanden geleden leek hij ver weg maar vlugger, veel vlugger dan verwacht is hij aangebroken de dag dat de vakantie eindigt en de terug tocht begint. Tegen half tien zijn we klaar om te vertrekken en we verlaten de Loire om ongeveer 120km richting België te rijden met de bedoeling te overnachten aan de voet van een kasteel in Chateaudun ook deze stad ligt aan een rivier met een nogal verwarende naam De Loir

met 1 letter verschil van Le Loire.. Daar aangekomen blijkt dit een gewone parking te zijn en er word besloten uit te wijken naar een camperplaats in St-Denis Les Ponts een 3 km verder maar daar staan we dan op gras wat met de huidige warmte +/- 28° een stuk aangenamer is dan op asfalt. Na de middag rond 15 uur nemen Marleen en ik de fiets en rijden terug naar Chateaudun om de stad en het kasteel te bekijken. Ook dit is weer een indrukwekkend kasteel

maar de stad zelf op een paar oude straatjes na is niet zo spectaculair.

Een 2 uur later fietsen we langzaam terug en stoppen onderweg om nog wat boodschappen te doen. We nemen het avondmaal terug buiten want binnen is het met 32° niet te doen al is het buiten niet veel frisser want er staat zo goed als niks van wind. Het draait al na 22 uur als we gepest door het vliegend ongedierte binnen gaan om ons totaal te verfrissen en nog wat tv te kijken, we hadden liever buiten blijven zitten maar 3 citronella kaarsen waren niet genoeg om het ongedierte op een afstand te houden het word een warme en loodzware nacht.

Vrijdag 05/06

Vandaag worden temperaturen voorspeld van ongeveer 32° en dus blijven we nog 1 dag staan op deze plek in het gras en staat er niks op het programma door de warmte. Het zal bij het bijwerken van deze blog blijven en de rest van de middag zoveel mogelijk de schaduw en de wind opzoeken want het is nu omstreeks half elf 's morgens reeds 29° en zo goed als geen wind. Morgen word het rijden want de terug reis is geplant in 2 dagen met maandag aankomst in Kemmel België.

Zaterdag 06/06

Zoals gemeld is het vandaag tijd om de terugreis aan te vatten rond 09 uur starten  we de camper en maken de transfer van St-Denis les Ponts naar Nomantcour over een afstand van 115 km. Er zijn geen problemen  en een kleine 2 en half uur later zijn we op de camperplek. De plek is gelegen op een parking naast de brandweer kazerne. In de middag maken we een korte wandeling door het stadje en het park.

De rest van de dag word bij de camper doorgebracht en er word beslist om morgen de afstand die overbrugt moet worden bijna te verdubbelen.

Zondag 07/06

Reeds om 08 uur vertrekken we om de tocht Nomantcour  naar Richebourg te rijden over een afstand van 300km. Ook deze rit verloopt zonder moeilijkheden en omstreeks 13 uur zijn we ter plaatse. Dit is opnieuw een mooie camperplek gelegen bij een sport complex en de omgeving lijkt zich te lenen om mooie fietstochten te maken, we zullen hier in de nabije toekomst zeker eens voor een paar dagen terug keren.

Maandag 08/06

Na een rustige nacht nemen we omstreeks 10 u afscheid van de vrienden want hier scheiden voorlopig onze wegen, wat zal het raar voelen de eerst komende dagen terug enkel onder ons tweeén.
Een uurtje later hebben we de korte afstand van Richebourg naar Kemmel overbrugt en staan we op de camping bij onze jongste zus. Na het drinken van een koffietje krijgen we te horen dat zij nog naar Ieper moet en we besluiten mee te rijden. Eenmaal in Ieper aangekomen word de boodschap die ze moest doen gauw afgehandeld en besluiten we iets te gaan drinken op een terrasje en, gauw zijn we dik 2 uur later als we de terugweg naar Kemmel aanvatten, Aangekomen breien we een verlenging aan het aperitief en tegen half zes moeten we ons nog vlug douchen en omkleden want de tafel in het restaurant is gereserveerd voor half zeven. Het word een leuke en gezellige avond voorzien van het veel te vele eten (help hier gaat weer een mooie lijn kapot) en de nodige drankjes en zonder dat we er erg in hebben loopt het al tegen 23 uur vooraleer we terug bij de camper zijn en moe, dik en tevreden ons bed opzoeken hopelijk brengt het zware tafelen onze nachtrust niet in het gedrang.

Dinsdag 09/06

Rond half elf nemen we afscheid van onze zus en schoonbroer en rijden de laatste 90km die ons resten vooraleer we thuis zijn. Rond het middaguur rijden we de parking van het appartement op en beginnen we met eerst alles open te zetten in het appartement dat tenslotte 10 weken afgesloten heeft gestaan en zien we dat de buurvrouw goed voor de bloemen en planten heeft gezorgd. De camper leegmaken zal wel wat langer duren want we hadden zoals altijd veel te veel bij en het lijkt wel of we meer bij hebben dan toen we vertrokken.
In een vlugge nabeschouwing over de reis kan ik het volgende zeggen;
1é  10 weken is veel te kort om zulk een mooie streek als Bretagne te bezoeken en ondanks de vele mooie en fantastische plaatsen en uitzichten die we gezien hebben denk ik niet dat we meer dan een derde van al het moois gezien hebben.
2é  ook de tijd die we langs de Loire doorgebracht hebben was veel te kort.

Dus nemen we nu al het besluit om ooit terug te reizen naar Bretagne maar zal waarschijnlijk de reis dubbel zo lang duren als nu om vooral het binnenland en de resterende mooie plekjes te bekijken.
Ook de Loire word zeker opnieuw bezocht maar dan waarschijnlijk vanaf bron tot monding wat dan ook de nodige tijd in beslag zal nemen.
Voorlopig kunnen we echter een volle winter spenderen aan mooie herinneringen en het sorteren van ongeveer 8000 foto's en het samenstellen van een mooi fotoalbum dat waarschijnlijk veel dikker word dan gepland.
Als laatste wil ik de vrienden danken voor het gezelschap, de hulp en de vele gezellige momenten die we samen mochten doorbrengen.

donderdag 28 mei 2015

Reis langs de Loire 25/05/2015 tot 31/05/2015

Maandag 25/05

Opnieuw is het mooi weer met een temperatuur van +/- 24° en Marleen en ik maken een fietstocht langs de Loire richting Angers. Daar we over geen fiets gps beschikken maken we een gok en volgen de gewone weg om bij het fietspad dat langs het water loopt aan te komen. Na een 6 tal km zitten we dan ook op het pad Loire à Vélo. We komen eerst bij een verticale rots
die gebruikt word als klimmuur en daarna langs een wasplaats waar een klein kapelletje bij staat met een  Maria beeld in.

Het stikt daar echter van de muggen en ander ongedierte en de tijd dat we een paar foto's nemen had Marleen al een paar beten opgelopen. Op een paar km van Angers zijn we op onze stappen teruggekeerd.  Opeens zag Marleen 2 hagedissen die in gevecht waren en in elkaar gestrengeld waren. We stopten om een foto te nemen en zagen nog juist de 2 weg van elkaar het struikgewas in vluchten, Ik besloot een paar minuten te wachten om te zien of er geen opnieuw tevoorschijn zou komen en mijn geduld werd beloond, 1 voor 1 lieten ze zich opnieuw zien.
Wat verder kwamen we bij een plekje dat een mooi zicht gaf op de Loire,

terwijl we aan het genieten waren hoorden we plots een raar en zwaar geluid op het water. Het bleek een rivier cruise schip te zijn dat hier op de Loire pas dit jaar in de vaart is gekomen

, het geluid komt van de 2 scheepsraderen die op de zijkanten van de boot voor de voortstuwing zorgen. Toen het gepasseerd was fietsten we verder en een beetje verder kregen we vanop de brug de bovenkant te zien van het schip,
dit beeld is hier nog zo ongewoon dat de automobilisten midden de brug stoppen om foto's te nemen. We komen ook nog bij een haventje waar een paar van de typische platbodems liggen eigen aan deze streek.

Een restaurant - bar heeft hier een paar mooie accenten aan het tuinbeeld toegebracht.

Wat later komen we bij een meertje en daar zijn we net te laat om mee te delen in het doopsuiker dat de fiere vader waarschijnlijk uitgedeeld zal hebben om zijn mooie kroost te vieren.
Op de terugweg stoppen we nog bij een oud kerkje dat een mooi beeld gaf op een gezellig terras waar we iets dronken. bij aankomst aan de camper hebben we er 44 km opzitten en we zijn net op tijd terug voor het aperitief. De rest van de avond brengen we opnieuw voor het grootste gedeelte buiten door en rond half tien kijken we nog een uur film.

Dinsdag 26/05

Deze morgen lijkt het alweer een mooie dag te worden en na het ontbijt maken we de camper rijklaar want het is alweer tijd om wat verder te trekken, net voor de middag komen we aan bij het voetbalveld van Dagueniere waar ook water kan genomen worden. We parkeren ons op de parking en na het middagmaal wandel ik tot aan het service punt om daar tot de conclusie te komen dat we volgens de borden op de verkeerde plek staan, de camperplek is ongeveer 1,5 km verder net aan de boorden van de Loire gelegen namelijk in Port Mailard. Gert neemt even de fiets om die plek te zien en die blijkt ook wat mooier te zijn dan deze parking, dus verplaatsen we ons voor de 2é keer die dag.
De rest van de dag is een rustdag en rust avond met uitsluitend lezen.

Woensdag 27/05

Vandaag zou volgens de weerberichten de mooiste dag van de week worden en dus maken we ons tegen 10 uur klaar om met de fiets tot in Angers te rijden zo'n 15 km ver. De tocht gaat over een mooi fietspad en via een veerbootje dat men zelf met kettingen naar de overzijde moet trekken
komen we aan de overkant van de zijtak van de Loire. We fietsen ook langs een natuurpark waar zich vroeger leisteen groeve's bevonden,

die zijn echter gesloten en men laat nu de natuur onder beheer zich terug herstellen. Bij aankomst aan het kasteel van Angers zien Gert en Anny dat ze hier in het verleden reeds geweest zijn en we spreken af dat wij de stad bezichtigen en  zij  verder gaan fietsen we zien elkaar wel terug bij de camper vanavond.Het kasteel ziet er zeer groot en imposant uit
en we stappen er gedeeltelijk rond
om daarna de binnenstad te verkennen. Ook hier weer zijn mooie oude gebouwen en bij een pleintje komen we het huis van Adam tegen.
Tegen de gevel word het verhaal van de appel en de slang uitgebeeld met figuren die in steen zijn uitgehouwen.

Beneden is een winkel van porselein en andere kunstbeelden, de prijzen zijn echter even kunstig. Dik 3 u later zijn we uitgewandeld en besluiten via een andere weg terug te fietsen naar de camper, zonder fiets gps valt dit echter tegen want op een bepaalt moment vragen we aan een paar mensen waaronder zowel jong als wat ouder hoe we vandaar uit op het fietspad la Loire à Velo komen dat volgens ons door iedereen uit de streek moet bekent zijn, ze doen allemaal een beetje een gissing en wijzen verschillende richtingen aan, we houden het dan maar voor bekeken en fietsen via dezelfde weg als deze morgen terug.
We zijn net op tijd om het aperitief te nemen en daarna houden we een bescheiden barbecue.
Tegen de tijd dat we gedaan hebben met eten en dan de afwas is het algauw 21 uur en worden we stilaan zelf opgepeuzeld door de muggen, het is te zien dat we hier vlakbij het water staan.
De rest van de avond kijken we opnieuw naar een film.

Donderdag 28/05

We nemen vanmorgen alweer afscheid van de camperplek en gaan eerst op zoek naar een wassalon daar de bak met vuile was alweer vol zit. We moeten echter tot in Saumur rijden alvorens we bij een SuperU komen waar buiten was en droog automaten staan. Terwijl de machines hun was en droog werk doen halen wij de boodschappen voor de komende dagen. Een 2 tal uur later zijn we klaar en trekken verder naar de geplande camperplaats een 7 tal km verderop. Daar aangekomen blijkt dit geen mooie plek te zijn maar gelukkig is er anderhalve km verderop nog een plek die veel mooier is, er is normaal maar 1 plek meer vrij maar na overeenkomst met de vrienden gaan we gewoon dubbel staan en zien wel wanneer er een plekje vrijkomt, Algauw weten we dat morgenvroeg een ander stel Nederlanders gaan vertrekken dus hebben we morgen zeker plaats. De rest van de dag word terug een beetje een rustdag, maar vandaag moeten we rond 20 uur de vlucht naar binnen nemen want hier zitten blijkbaar nog meer muggen, na ongeveer 9 weken muggenvrij rond te reizen valt dit niet mee. Om de camper vrij van muggen te maken doen we alles potdicht en spuiten voor de eerste maal met een verdelgings-middel, intussen maken we nog een kleine wandeling en zien dat het kerkje en gemeentehuis mooi verlicht zijn

.Hierna kijken we rond half elf nog naar een aflevering.

Vrijdag 29/05

Deze morgen gaan Marleen en ik de stad Saumur verkennen terwijl Gert en Anny een fietstocht maken. Tijdens de tocht gisteren hadden we reeds veel woningen gezien die schijnbaar tegen en in de rotsen gebouwd zijn,

blijkt dat dit mergel rotsen zijn waaruit men de stenen hakte om de huizen te bouwen. Via het fietspad
komen we algauw bij het kasteel van Saumur dat iets sprookjesachtig heeft, het zou zo uit een film van Walt Disney kunnen geplukt zijn.

We maken de fietsen daar vast en verkennen de stad. Buiten het kasteel is er eigenlijk niet zoveel te zien, behalve dat zeer veel gebouwen

opgetrokken zijn uit dezelfde mergelsteen, hierdoor word Saumur ook wel de witte stad van Frankrijk genoemd  en rond 14 uur houden we het voor bekeken. Eerder deze week zijn we tot de vaststelling gekomen dat er bij onze camper links vooraan een roulement (wiellager) stuk is en informeren bij de dienst toerisme of er een Renault garage in de buurt is, dit blijkt het geval te zijn en we rijden met de fiets tot daar om te kijken en horen of ze dit kunnen herstellen en wat het moet kosten, dubbele pech want ze hebben ten eerste het chassis nr nodig om te zien welke lager ze moeten bestellen en het pc systeem van Renault ligt ook plat, en we moeten noodgedwongen een anderhalf uur later telefoneren met de gegevens. Bij het telefoontje blijkt dit een kostelijke grap te worden maar ja zonder herstelling is het rsico te groot dat er een wiel afbreekt wat de koste aanzienlijk zou verhogen. Dus word de afspraak gemaakt dat maandagmorgen de wagen hersteld word.
De rest van de middag brengen we buiten door bij de camper tot na het avondeten want dan moeten we opnieuw naar binnen want daar zijn ze weer die stekebeesten. Rest er tijd genoeg om dit allemaal neer te pennen.

Zaterdag 30/05

Vanmorgen is het zonnig maar aan de overkomende wolken kan je zien dat er verandering van weer op komst is. Tegen de middag besluiten Marleen en ik naar een dorp te fietsen dat ongeveer 20 km terug ligt en we moeten dus terug Saumur passeren en laat het nu net marktdag zijn en zoals iedereen weet een vrouw en een markt dat kan je niet gescheiden houden, dus het andere dorp word vergeten en we lopen de markt rond. Die is echter kleiner dan op het eerste zicht lijkt. Een uurtje later staan we net op het punt een koffie te gaan drinken toen we opeens in het Nederlands aangeroepen worden, blijken het Gert en Anny te zijn die via een andere meer heuvelachtige route ook in Saumur terecht gekomen zijn. We gaan dan samen iets drinken en fietsen daarna gezamenlijk via de andere zijde van de Loire terug naar de camper. Terug bij de camper is het net tijd om de aankomst van de Giro rit van vandaag te zien en daarna is het aperitief tijd. Voor de rest word het een rustige avond met lezen en tv kijken.

Zondag 31/05

Deze morgen vertrekken Gert en Anny naar een volgende camperplaats en zoals reeds verteld kunnen wij niet mee want we moeten morgenvroeg om 8u30 in de garage zijn te Saumur om het roulement te laten vervangen. Na de werkzaamheden zullen we hen nareizen. Tegen de middag begint het te regenen en moeten we noodgedwongen rust nemen. Rond 14 uur klaart het wat uit en gaan we de uitgestippelde wandeling maken die ons door wijngaarden

en langs de rotswoningen brengt. Het is knap om te zien hoe ze de woningen onder, tegen en in de rotsen gebouwd hebben.

De wandeling is mooi en duurt dik 2 uur. Na het schrijven van dit verslagje zal het wel bij tv kijken blijven want morgen is het vroeg uit de veren.